אלוף בצלות ואלוף שום, לפי ח. נ. ביאליק

אודות הספר
תגובות וביקורות


יוסי רן מתוך האתר "תרבות ופנאי" בתאריך 20.2.2012
כיף לחזור אל זיכרונות ילדותי השנייה. בתחילת שנות השמונים המחזמר "אלוף בצלות ואלוף שום" צולם לטלוויזיה, ומאותו רגע פומפם השכם והערב בשידורים חוזרים להנאתי ולהנאת המשפחה. במקביל יצא גם ספר המחזמר שנקרא על-ידי כולנו בין שידור חוזר למשנהו. ציטוטים מהמחזמר נזרקו על ידינו כל הזמן ובכל הקשר. שמחה גדולה.
לאה נאור כתבה את המחזמר על פי בדיחה בחרוזים מאת חיים נחמן ביאליק, שאותה ניתן לקרוא באתר פרויקט בן יהודה. (הבדיחה של ביאליק במקורה נמצאת גם בסופו של ספר המחזמר, ל. נ.) כאן אני חוזר אל ילדותי הראשונה, כאשר דודה לֶלְקָה קראה איתי את הסיפור מתוך ספר עב כרס שנקרא, ככל הזכור לי: "כל כתבי חיים נחמן ביאליק" אבל יכול להיות שאני טועה. הייתי קטן מאד, בראשית הקריאה, אם לא למטה מזה...
העיבוד של לאה נאור עשיר מהמקור של משוררנו, והקטעים החביבים עלי במיוחד קיימים רק במחזמר. דובי זלצר הלחין את השירים שכתבה לאה נאור, מרבית השירים הם יצירה מקורית שכמעט אין לה זכר אצל מיודענו ח"ן. המחזמר בשלמותו מצוי באתר לאה נאור. המחזמר הטלוויזיוני הועלה בחמישה חלקים ליוטיוב על ידי אסתר הרטוב. בכל זאת לא כדאי לוותר על חווית הקריאה. ואם אפשר – מתוך ספר נייר ודפוס ולא מהמסך.
קיויתי לרכוש לעצמי עותק משלי. אך הספר המודפס כמעט שאינו ניתן להשגה, אפילו כמשומש. לשמחתי קיבלתי אותו בהשאלה.