חג שמח בכל בית

אודות הספר
תגובות וביקורות


 
הפרטת החגים בעיצומה
חג שמח
ספרמרקט הורים "להיות משפחה"
אוקטובר 2003
 
"הספר מלווה שנה אחת במשפחה ישראלית אופיינית. אמא, אבא, תאומים (בן ובת) אחיהם הקטן, הכלב וחבר סודי אחד. בספר יש תיעוד מלא של חגי ישראל במשפחה מכל הזוויות: הסיפורים שהם מספרים והשירים שהם שרים, המאכלים שהם מכינים והדרך המיוחדת שלהם לחגוג כל אירוע (אפילו את מועד שטיפת הכלב). הספר מלא דמיון והומור, חריזה ומשחק, ומשולבים בו מקורות החגים, המנהגים והטקסים.
חלק מהשירים חדשים וחלקם מוכרים: ('מקהלה עליזה', 'פרפר נחמד' 'מה מה תפוח אדמה'). הצילומים המלווים את הילדים בגן, בבית, בטיולים ובטקסים המיוחדים לכל חג מעניקים לספר אותנטיות ומפתים את הקוראים, ילדים ומבוגרים כאחד, להיכנס לאותה אווירה ולחקות את המנהגים לא רק בחגים. מעבר לסיפורים ולשירים יש בספר הפעלות שונות: חידות, בדיחות, מתכונים, רעיונות לטיולים מיוחדים, הדגמה, בשלבים, להכנת תחפושות מקוריות בשיטת "עשה זאת בעצמך". מצד אחד הספר השרה עלי אווירה נוסטלגית שהחזירה אותי לחגים בילדותי, ומצד שני הפרה אותי ברעיונות חדשים, פשוטים להשמה ומקסימים. בכל מקרה הוא העניק לי חשק ורצון לחידוש הפעילות עם ילדי."
 
 
חגשמח בכל בית
יעל דר
"הארץ" ספרים 17.9.03
 
"שלא כמו רוב האסופות לחגים שרואות אור מדי פעם, הכוללות ממיטב שירי החגים וסיפוריהם שנכתבו במשך השנים, האסופה שלפנינו – החגיגית כל כך הן מבחינת התוכן והן מבחינת הצילום והעיצוב – היא למעשה אנתולוגיה של אדם אחד. הספר כולל שירים, פזמונים,סיפורים ואף מתכונים הקשורים לחגים השונים, כולם מאת משוררת הילדים לאה נאור. מקצת הטקסטים המופיעים כאן מוכרים מאוד, כאלה שאי אפשר שלא להתחיל לזמזם אותם כבר מהשורה הראשונה, ואילו האחרים נכתבו בזמן האחרון ומתפרסמים כאן לראשונה.
נוכחותה הבלעדית של נאור בולטת כל כך שלא ברור אם זה ספר לכבודה או לכבודם של החגים, וזה במובן הטוב של המלה, כי יתרונות של ספר החגים הזה שהוא פתוח ויצירתי ואינו מגביל את עצמו לכללי החג הנוקשים והמוכרים לילדים כבר בגן טרום חובה. להיפך, החגים משמשים לו אמנם עיקרון מארגן, אך הם אינם משתלטים על הספר. עיקר הספר הוא, אכן, כשרונה של נאור, זוג תאומים שבראה איילת ועידן, וסביבתם הקרובה: אחיהם התינוק, ההורים, סבא וסבתא וגם חבר דמיוני קטן, כל אלה משמשים סביבה פעילה מאד לחגים שנחגגים בזה אחר זה בסדר הידוע והמוכר...
את האווירה הביתית הנינוחה של הספר אפשר להדגים באמצעות העמודים המוקדשים לחג הסוכות: בצד השיר על ארבעת המינים והסיפור על הערבה העצובה הקשורים בבירור לסוכות, מופיע השיר המוכר 'רכבת ההפתעות' שמתקשר לחג באמצעות סיפור מקדים קצר על נסיעה של המשפחה למושב של סבתא וסבא בחופשת החג. נסיעה זו ברכבת מאפשרת גם את הכנסת השיר היפה 'נוף מחלון של רכבת' שלא מופיע בו שום איקון של חג, ומעטרת אותו סדרה יפה של צילומי נוף שחולפים על פניו במהירות. כל אלה אין להם קשר לסוכות של מערכת החינוך, אך הם רלבנטיים מאד לחג הסוכות המשפחתי.
מגמה זו, של חילוץ החג מההקשר החינוכי בולטת, ראשית לכל, בסגנון הכתיבה המשתעשע של נאור. מעל לכל הטקסטים מרחפים הומור נדיב ועליזות מוסיקלית של אדם היודע לחרוז בקלילות...
כך הופכים החגים ממשהו שמוכתב מבחוץ, בידי מורה או גננת, (או סופר ילדים) למעמד משפחתי נעים ושמח, וזאת הסיבה לתוספת 'בכל בית' הצבועה באדום על הכריכה מיד לאחר הכותרת של הספר 'חגשמח'.