צידה לדרך

אודות הספר
תגובות וביקורות


 

על הספר

ביקורות  באתר "נוריתה"

ספר יפה עד מאד. כובש מהעמוד הראשון עד האחרון. בו שירים, דקלומים וגם סיפורים המתאימים לילדים הצעירים מגיל הגן, ובטח לילדים בכתה ב', וגם בוגרים יותר ימצאו הנאה רבה בקריאתו.
להלן מספר מצומצם של דוגמאות: הזמן של סבא, סבא איננו זקוק לשעון. הוא בודק את הזמן בהתאם למה שהוא רואה בחוץ. או הדקלום על מחבוא האוצרות, אליו מביאים הילדים את המציאות שלהם. או השמחה בגן של טובה.
כל שיר וכל סיפור יפים בפני עצמם. כיצד אוכל להעביר לכם את תחושת בתענוג שהיתה לי הערב הזה כשישבתי לקראתי בו והצטערתי מאד שהוא הסתיים.
הספר מודפס על דפים מהודרים, השירים והסיפורים מנוקדים. האיורים מקסימים ומדוייקים, מוסיפים חן וחיוך לכל שיר.
כריכת הספר הקשב והמאויירת מזמינה מאד.
ממליצה עליו מאד. כל ילד וילדה ישמחו בו
סוניה קטלן
פברואר 2017

בספר איורים מקוריים ומקסימים של דני קרמן והם משתלבים נהדר עם השירים והסיפורים.
אני נהניתי מהקריאה בו לא פחות מילדיי.
מומלץ לילדים ולהורים בכל גיל.
מירה רוזנפלד
פברואר
2017 

 

 
 
ביקורת באתר "תפוז" כתב יאיר בן 19
 
זהו ספר מקסים המורכב מסיפורים ושירים. בספר יש יותר שירים מסיפורים ורובם מעניינים. הנה סיפור שמאוד אהבתי, ''העולם, מי זה?", סיפור על גוזל שפחד ללמוד לעוף.


הנה דוגמא לבית משיר שאהבתי: "קניות"

"כשיוצאים לערוך קניות,
צריך לתכנן את הכל בזהירות
שלא יהיו בעיות".

אהבתי את הספר ונהניתי מרוב הסיפורים והשירים. אני אוהב יותר סיפורים, אבל גם השירים היו חמודים. הספר מנוקד ומתאים לראשית קריאה ולהקראה. אני ממליץ על הספר לאוהבי סיפורים ושירים.

בשורה התחתונה: סיפורים ושירים כמו של פעם!


"צידה לדרך – שירים וסיפורים לכל השנה" מאת לאה נאור
איורים: דני קרמן, טפר הוצאה לאור, 61 עמודים, מנוקד, 2017

 
 
מתוך בלוג התרבות והפנאי של יפה גביש
 

הספר המקסים של לאה נאור הוא, בעיניי, ספר חובה בכל בית. ספר שהפך לקלאסיקה וראה אור בעבר בהוצאת "כתר". כעת, הוציאו מהדורה חדשה לספר בהוצאת "טפר" וזו ההזדמנות לרכוש אותו לילדים.

 

אִם אַתָּה יוֹצֵא לַדֶּרֶךְ הָעוֹלָה אֶל הֶהָרִים, הִזָּהֵר שֶׁלֹא תִּקַּח אִתְּךָ דְבָרִים מְיֻתָּרִים. קַח חֲלוֹם, לא כָּבֵד מֶדַּי, וְשִׂמְחָה לא גְּדוֹלָה מִדַּי, וְגַם שִׁיר לא אָרוך מִדַּי. זֶה דַּי.- מתוך השיר "צידה לדרך"

שנתן את שמו לספר, הולחן על ידי נורית הירש ואהוב על מטיילים מכל הגילים.

 

הספר מכיל שירים וסיפורים לכל השנה שלעולם לא ימאס לחזור ולקרוא בהם. הם מעוררי מחשבה, מספרים על העולם, הם שמחים ולעיתים עצובים. עוסקים בבעיות של ילדים ובדרך להתמודד. הם מעוררים יצירתיות, הבנה לאחרים, ראיה מעמיקה וגם שמחה וחיוך.

 

הסיפורים: 'הגן של טובה', הכי גננת בעולם; 'שבר ענן', סיפור על ענן שבמקום להתענן היה מתאונן כל הזמן; 'אופנים משומשים', סיפור על סבתא של נועה שהייתה רוכבת על אופניים, ולא היה אכפת לה שאנשים מסתכלים וצוחקים;  'העולם מי זה?', סיפור על גוזל צעיר שפחד ללמוד לעוף אבל רצה לכבוש את העולם; 'גמדים בארגז המצעים', סיפור על שלושה גמדים: גם, מד ודים. גם, הגמד הכי חכם, מד, הגמד הכי נחמד, ודים שאוהב ילדים; 'הקיץ', שיר שהוא סיפור או סיפור שהוא בעצם שיר על הקיץ שהגיע במפתיע ושינה את מזג האוויר; 'מעשה בתרנגולת', הצגה על תרנגולת שלא רוצה לתת נוצה. וכמובן, גם המון שירים נהדרים.

 

סיבה נוספת לרכוש את הספר הם האיורים המקוריים והמיוחדים של דני קרמן. איורים קסומים, המעלים חיוך ומוסיפים לכתוב חן ויופי.


לאה נאור
היא סופרת, משוררת, פזמונאית ומתרגמת. כלת פרס זאב לספרות ילדים על ספרה 'מקהלה עליזה', עיטור אנדרסן הבינלאומי לתרגומי מופת על סדרת תרגומיה לספרי דוקטור סוס, פרס מפעל חיים מיוחד על תרומתה לספרות הנוער העברית מטעם אקו"ם, אות יקירת העיר הרצליה, 'פרס דבורה עומר' של משרד התרבות והספורט למפעל חיים.


בין שיריה הידועים: 'חיוכים', 'מקהלה עליזה', 'בואי אמא', 'קרנבל בנח"ל', 'איזה חג לי', 'הבית של פיסטוק', 'הלב' (שירו של מרקו), 'סרנדה לעדה', 'בואו נעשה שלום קטן' 'אדון  חרדון המפוזר', 'זרעים של מסטיק', 'ימינה שמאלה והלאה', ועוד. שיריה הולחנו על ידי מיטב המלחינים ובהם: משה וילנסקי, סשה ארגוב, נורית הירש, מוני אמריליו, נחום היימן, דובי זלצר, קובי אושרת ומתי כספי.

 

לאה נאור כתבה כ-50 ספרים. ביניהם: 'בואי אמא', 'מקהלה עליזה', 'זרעים של מסטיק' (שהופיע במהדורות רבות מאז שנות ה-60), 'מלך הילדים' (סיפורו של לוין קיפניס), 'המשורר' (סיפורו של ח"נ ביאליק), 'צייד הצבעים' (סיפורו של נחום גוטמן),  'מרכבה מזהב' (לפי ציוריה של תום זיידמן פרויד), 'חג לי' ו'קרוסלה' (בעקבות תכניות הטלוויזיה שיצרה וכתבה).

 

ברשומות הספרייה הלאומית מופיעים שמות 228 יצירות שלה. היא עיבדה למחזמר את 'אלוף בצלות ואלוף שום' של ביאליק, וכתבה מחזות: ביניהם: 'ארץ צליל', 'מה קרה בארץ מי',  'למה למשל משל' ועוד.

 

תרגמה ספרים רבים לעברית. ביניהם: 'חתול תעלול', 'אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים' ועוד שלושים ספרים של דוקטור סוס;  'שירים עליזים וחרוזים פוחזים' מאת רואלד דאל; 'הקטר הכחול שיכול' מאת ווטי פייפר; "סיפורי ככה זה" מאת רודיארד קיפלינג; ולאחרונה 'אמילי' – מבחר משיריה של אמילי דיקינסון.
 
 
 
 
 
 
צידה לדרך
לאה נאור
ציורים: דני קרמן
טפר הוצאה לאור 2017
61 עמוד, מנוקד


'סבתא של נועה קנתה לה אופניים משומשים, והייתה רוכבת עליהם לכל מקום בעיר. האופנים היו גדולים וסבתא הייתה קטנטונת, ואנשים ברחוב היו מסובבים את הראש ומסתכלים איך סבתא רוכבת בין המכוניות, כי אנשים תמיד מסתובבים ומסתכלים בדברים שהם לא רגילים לראות. לפעמים מישהו היה מראה באצבע וצוחק, אבל סבתא לא שמה לב. או אולי היא דווקא כן שמה לב וזה מצא חן בעיניה, ואולי בכלל לא היה אכפת לה.
אבל נועה נורא התביישה.' 

כך, בקול נלבב ובהיר, ישראלי מאוד ואנושי מאוד ומלווה בת צחוק, נפתח הסיפור 'אופניים משומשים', אחד מ-36 יצירותיה לילדים של לאה נאור הכלולות בספר. סבתא של נועה, אף שהיא 'קטנטונת' ואף שבגלל גילה היא עשויה להיתפס כמי שמחויבת להתנהגות מהוגנת, היא מפגינה עצמאות ורוח צעירה, מכילה ברוח טובה את תגובות הסביבה והופכת את גילה ליתרון. בהמשך הסיפור סבתא מתיידדת עם שני חברים של נועה שעזרו לה לחלץ את האופניים מידי גנב, משוחחת אתם כאילו היו שלושתם בני גיל אחד וזוכה לאהדתם ולהערכתם. בחירתה של סבתא היא מעין שיעור לנועה; שיעור על שיפוטיות, על העזה, ועל ההזדמנות למתוח מוסכמות תחת הסתפקות בציות להן. לאה נאור, כדרכה, בוחרת לספר סיפור טוב חף מהַתְוויות חינוכיות וסומכת על קוראיה שיסיקו מסקנות. 

הסיפור 'אופניים משומשים' רומז שצידה לדרך אינו ספר חדש; אכן, מאז ראה אור בראשונה חלפו כמעט שלושים שנה (כתר 1988); בישראל של 2017 קשישה על אופניים כבר איננה מחזה יוצא דופן או מביך - אבל מבוגרים שוברי מוסכמות המביכים את קרוביהם עודם סופגים תגובות שיפוטיות, וחנו של הסיפור עומד לו גם היום. 

באסופה כלולים 23 שירים ארוכים וקצרים, חמישה סיפורים ומחזה חביב אחד. בין השירים המוכרים יותר - 'צידה לדרך' ו'פרפר נחמד' (שיר הנושא של תכנית בשם זה בטלוויזיה הלימודית). 

צידה לדרך
מתאים למאזינים מגיל ארבע ולקוראים עד גיל שמונה.
נירה לוין
 
 
 
 
 
 
 המלצה לשבוע הספר יוני 2017 מתוך תרבות ובדור  y net
צידה לדרך, הוצאת טפר
 

מאת: לאה נאור. איורים: דני קרמן (הוצאת טפר).

למי מיועד: בני 8-4.

על מה הספר: הוצאה מחודשת לספרה של הסופרת, המשוררת והפזמונאית לאה נאור (שכתבה בין היתר את "מקהלה עליזה") מ-1988, עם שירים וסיפורים על חיי היום-יום, על רגשות ומחשבות, על הטבע ומזג האוויר, על סבים וסבתות ועוד ועוד. דוגמית של שיר: "יש לי טענות לכל העולם./ אני לא מספרת./ שכולם יחשבו/ שאני ילדה מאושרת".

למה כדאי: ספר של פנינים שמדבר לילדים בגובה העיניים. נכון שהחוויות של ילדים בשנות ה-80 שונות במקרים רבים מהחוויות של היום, אבל הספר נשאר רענן (הסיפור "אופניים משומשים" אפילו מופיע בחומר הלימוד של בתי ספר יסודיים) והורים שגדלו באייטיז יתמלאו חדווה בזמן ההקראה. נסלח לפונט האותיות הקטן רק בגלל שאנחנו יודעים שזו הוצאה מחודשת.