גברת קשקשת ותזמורת כלי קשת בארץ צליל

אודות המחזה המחזה בשלמותו תגובות וביקורות לכל המחזות

 

גברת קשקשת ותזמורת כלי קשת 
        
       בארץ צליל

מחזה – קונצרט מאת לאה נאור
שחקנית: דליה פרידלנד 
הבצוע הראשון: דליה פרידלנד ותזמורת קמרטה רמת השרון

הבצוע כיום:  נגינה תזמורת כלי קשת, עם המנצחת  והמנחה עדית שכטמן. 
                   משחק: דליה פרידלנד, ויקי בהיר 

 

 

מאז "זרעים של מסטיק" נשארתי בידידות עם השחקנית דליה פרידלנד.
בזמן העלייה הרוסית הגדולה, באמצע שנות ה-90, באה אלי דליה פרידלנד בהצעה לקליטת עלייה.
"במה אני יכולה לעזור?" שאלתי.
דליה סיפרה לי שברמת השרון ישנה תזמורת כלי קשת, תזמורת קמרטה, ובה מנגנות 13 נגניות, שכמעט כולן עולות חדשות מרוסיה. אשת העסקים והיזמת הנמרצת לילי אלשטיין תומכת בתזמורת, והיא מבקשת הצגה לילדים.
כתבתי את ההצגה שנקראה, בגלגולה הראשון, "גברת טרללטה ותזמורת קמרטה בארץ צליל" - על גברת מטורללת, שחלומה להיות כלי בתזמורת. היא מנסה לחקות כל כלי נגינה, נזרקת בבושת פנים, מנסה לתפוש את מקומו של המנצח (גם הוא עולה חדש, המנצח חנוכייב) (וזו הזדמנות להסביר מהו כל כלי ומה תפקידו בתזמורת, וגם מה תפקידו של המנצח ולבסוף מוצאת את עצמה גברת טללטה בשורות הקהל, כי הקהל הוא הכלי הכי חשוב שיש. תזמורת בלי קהל היא כמו גפרור בלי אש.
ההצגה זכתה להצלחה גדולה, תורגמה לאנגלית והוצגה בלונדון. כאשר חנוכייב עזב – מילא את מקומו המנצח ירון גוטפריד.
אבל לרוע המזל, כעבור שנים מספר התפזרה תזמורת קמרטה והנגניות מצאו את מקומן בתזמורות אחרות. ירון גוטפריד עבר לתזמורת חדרה, וההצגה עברה איתו. מאחר ובתזמורת חדרה מנגנים לא רק בכלי קשת, הייתי חייבת להוסיף להצגה גם כלי נשיפה, וכלי הקשה, ולתת להצגה שם מתאים יותר: "גברת מפוזרת ותזמורת נהדרת בארץ צליל".  ההצגה הוצגה בהצלחה שנים מספר. ירון גוטפריד מונה למנהל תזמורת הקיבוצים, וההצגה עברה לשם בגלגול חדש: נוסף "מנהל במה", השחקן גדי פור, שתפקידו היה לשמור על התזמורת מפני "הפולשת" (הגברת המפוזרת דליה פרידלנד) ועל כן הניצוח עמדה המנצחת עדית שכטמן.
ההצגה עוברת כל הזמן תהפוכות ושינויים. כיום היא מוצגת בליווי כלי קשת, נוסף לה שיר סיום, ואימצה אותה   המוסיקאית, המנצחת והזמרת עדית שכטמן, המנצחת על התזמורת, שרה ומשתתפת בהצגה, כמובן לצידה של השחקנית והזמרת המקורית של ההצגה: דליה פרידלנד, או השחקנית ויקי בהיר.

  

ההצגה "גברת קשקשת ותזמורת כלי קשת בארץ צליל" זכתה לגלגולים רבים. באחד מהם הנוסף מנהל במה נמרץ, במקום "תזמורת כלי קשת" הופיע תזמורת קאמרית, ושם ההצגה שונה זמנית ל"גברת מפוזרת ותזמורת נהדרת בארץ צליל"   ונוסף מנהל במה שתפקידו היה להרחיק את "גברת מפוזרת" מהבמה. את התפקיד מילא בהצלחה רבה השחקן גדי פור. כאן בתמונה - עם דליה פרידלנד כ"גברת מפוזרת" בכרזה להצגה..